07.12.2011

Vores valg med døden

Min elskede far er i denne tid ved at give slip på sin jordiske krop og overgå til sin næste tilstand som ren ånd. Det har været og er, en af de sværeste og mest lærerige perioder for mig i mit liv. Min far valgte, at han ikke kunne være i mit liv, da jeg var barn og først for nyligt, begyndte vi at kunne finde ind til hinanden og have en større kontinuerlig kontakt. Og da jeg så fik beskeden om, at der ikke var mere at gøre ved kræften, kom en del af mig i kontakt med følelserne om svigt og at nu forlader han mig igen og det gjorde så ondt! Men jeg kan alligevel sige, at jeg har sluppet al min vrede mod ham, for at han forlod mig og ikke tog ansvar for mig, fordi, jeg har ændret de briller, jeg ser min far igennem. Jeg har tilgivet ham, som det voksne menneske jeg er i dag, fordi jeg har opdaget, at hans kærlige fravær har været medvirkende til, at jeg var i stand til at tiltrække mig den dejlige mand, jeg er gift med og som er en fantastisk far for vores børn, da jeg nu vidste præcis, hvordan jeg ville have, han skulle være. Og da jeg sidste weekend sad hos min smukke kærlige far og holdt ham i hånden gennem fire timer og fortalte ham fra et ærligt hjerte med tårerne trillende ned, at jeg elskede ham så højt og at alt vil blive godt for ham nu, var jeg så taknemmelig for, at jeg kunne tage den smukkeste afsked med ham i fuldstændig fred og der var virkelig meget kærlighed fra os begge.

Jeg har også ændret mine briller omkring døden, efter at have været så angst for den, at jeg slet ikke turde tænke på døden tidligere i mit liv, fordi jeg blev så angst. Men jeg tror i dag fuldstændig på, at døden ikke eksisterer, der findes kun tilstande, som ændrer sig. Og at den frygt, der gennemsyrer vores samfund omkring døden, er noget vi påtager os i vores barndom, fordi det er det, vi lærer. Mit barn Karoline ved selvfølgelig, at morfar er ved at dø. Og da det blev en endelig realitet for os for nyligt, fortalte jeg hende det. Og vi havde en rigtig god samtale, hvor hun til sidst fortæller mig, at hun er bange for, når jeg en dag skal dø. Jeg stoppede nogle sekunder og jeg observerede, at jeg kunne tænke mig til et svar, som kunne lyde, a la "Det behøver du ikke, jeg dør ikke", eller "Det varer mange, mange år før, jeg dør, det skal du ikke tænke på". Standardsvar, som ville efterlade hende med en uro og følelse af, ikke at have fået den beroligelse, som hun havde brug for og svar, som udspringer af, at jeg overhovedet ikke selv har det godt med døden, hvilket hun ville kunne aflæse med det samme. Jeg kan godt huske, hvordan frygten fyldte i min lille krop, når jeg tænkte på en dag at skulle miste min mor eller mormor og morfar. Så jeg kunne sætte mig ind i, hvordan den lille pige foran mig muligvis havde det lige nu. Men i løbet af de sekunder, hun ventede på mit svar, kunne jeg også mærke det valg, jeg havde og jeg gik fra hovedet og ned til mit hjerte, hvor det rigtige svar for Karoline boede. Og ordene kom til mig, så jeg nu kunne sige til hende "At til den tid jeg skal dø, har jeg lært dig, at døden ikke er farlig, men smuk og du vil forstå døden og ikke være bange længere". Og hendes øjne og roen der faldt over hende, fortalte mig, at det var lige præcis det, hun havde brug for at vide. Og jeg kunne selv føle, at sådan vil det være, når jeg en dag skal ændre min tilstand og mit forhold til hende. Og vide, at alt vil være præcis, som det skal være. Som det hele tiden er for os.

2 kommentarer:

  1. Smukke lyse Cecilia. Jeg får gåsehud når jeg læser dine ord og jeg mærker mit hjerte åbner sig. Jeg bliver så lykkelig, når jeg hører en mor være bevidst i tanker og ord overfor sit barn og jeg bliver lykkelig når du, som datter, selv faldt til ro i hjertet sammen med din far før han døde. Jeg mistede min far pludseligt (hjerneblødning) da jeg var 18 år og har haft utrolig meget kærlighed og taknemmelighed i årerne efter. At han forsvandt pludseligt accepterede jeg meget hurtigt, men derfor rører det mig alligevel meget, at læse, at du og din far mødtes så dejligt på hans dødsseng, da det er et stille ønske i mig stadig - at kunne have sagt farvel til min far, da han stadig var i fysisk levende form. At jeg nu af og til møder ham i drømme og i meditation, er en gave fra Gud som jeg takker for hver gang det sker og mit hjerte jubler over den glæde det er, at jeg ved han og jeg mødes igen, når tiden er til det. :-)
    Aller Kærligst fra Anne Louise

    SvarSlet
  2. Kæreste Anne Louise.

    Jeg er ked af, jeg først skriver til dig nu, men jeg har været syg og så er computeren stort set ikke i mit liv, imens jeg reconvalescerer;-)
    Jeg får helt gåsehud og tårer i øjnene, over dit utroligt smukke indlæg. Jeg er stadig i gang med at implementere og virkelig forstå helt ind i mine celler, at vi aldrig dør, men lever et nyt liv, når dette er slut. Og min udfordring ved min fars død er, at når jeg ryger ned i sorgen om, at han aldrig kommer tilbage, efter han til sidst gav slip Lille Juleaften, at huske, at det slet ikke er fysisk muligt, at han kan forlade mig. Det forhold vi har til vores Kære og alle andre mennesker, vil aldrig kunne brydes, fordi alt er skabt af den samme Kilde og den samme suppe af energi. Så din far, søde Anne Louise, er helt sikkert med dig. Og hvor er det skønt, at du er åben for dine drømme og mediterer, så han har mulighed for, at kunne vise sig for dig på den måde. Det er din gave til Jer to, i Jeres nye forhold.

    Kærlig hilsen

    Cecilia

    SvarSlet