22.12.2011

Hvor mange ønsker må dit barn have? Og rigtig glædelig jul!

Vi har også lavet ønskesedler med børnene her op til jul, men det er ikke kun én gang om året, jeg gør det med dem. Jeg ved, at ønsker og drømme kan gå i opfyldelse og det lærer jeg også mine børn. Mikkel har en utrolig målrettethed for, at tiltrække sig de ting, han virkelig ønsker sig og ikke mindst, da vi var ude og handle gaver ind i legetøjsbutikken til hans fætter og kusine. Som alle børn, ville han jo rigtig gerne have mange ting i den butik og han fortalte mig det højt, ivrigt og meget slagfærdigt. Noget som jeg tror og også oplever, provokerer mange mødre og fædre, som selv lærte som børn, at der altså ikke er penge til alt og at de ikke skulle være så grådige og forkælede. Var det tilladt at ønske sig alt i hele verden uden at blive skammet ud for at have så grådige tanker? Og er det tilladt for dit barn?

Jeg stod nu i en situation, hvor jeg ønskede at lære mit barn noget andet end den traditionelle opdragelse. Jeg så med glæde på Mikkels skattejagt i butikken og jeg ville gerne kunne svare ham med en høj bevidsthed, når han begejstret løb rundt og fandt det ene fantastiske stykke legetøj efter det andet og viste det til mig og virkelig gerne ville have det lige NU. Søren og jeg havde på forhånd indkøbt et af hans ønsker til julegave og selv, hvis vi havde været umådeligt rige, ville vi stadig ikke købe alt til ham, hvad han ønskede sig. Så ville han nok nærmere nå kvalmestadiet juleaften og slet ikke kunne nyde sine gaver. Men jeg har valgt, at jeg vil lære ham i hans opvækst, at der altid er overflod i hans liv og ikke, at der ikke er nok til alle. For sådan fungerer universet ikke. Universet er ensbetydende med overflod, det er kun vores tanker og levevis, der levendegør fattigdom.

Dér i legetøjsbutikken, lyttede jeg til mit hjerte efter et godt svar til ham og jeg modtog inspirationen til, hvad jeg skulle sige til ham, da han for tiende gang kom og sagde, ”mor, jeg vil have den her”! Og jeg sagde ja, det kan jeg se Mikkel, men du får ikke den ting i dag. Og jeg kunne med det samme se, hvordan de to sidste ord gør en stor forskel i signalværdi for Mikkel og for alle andre børn, som måske normalt hører den traditionelle besked, som lyder nogenlunde ens; ”Det får du altså ikke”! Og som alligevel er i den pænere version, uden den til tider tilføjede skam til barnet over at være så begærlig. Hvilket er en egenskab, der er nødvendig for, at vi overhovedet har lyst til at realisere os selv, så absolut ønskværdigt at kunne rumme i sit liv at være grådig, begærlig, forslugen.
Når jeg siger til Mikkel, at han ikke kan få den ting i dag, viser det muligheden for Mikkel, at han stadig vil kunne få sit ønske opfyldt og det er vigtigt for ham at vokse op med, når han bliver ældre og forhåbentlig vil have ønsker og drømme for sit liv, som er mere afgørende for hans succes end et måske flygtigt legetøjsønske. Som alligevel absolut skal respekteres. Når barnet ønsker sig noget så naturligt, et det fordi, det er det oprindelige for barnet at vide, at alt kan manifesteres i dets liv og at der altid er overflod og den overbevisning er utrolig vigtig at beholde. Tænk i julen over, om det mon virkelig er naturens mening, at børn bliver født med egenskaber, som forældre skal ”fjerne”, for at de kan blive ”rigtige” voksne – eller om det er naturens højeste formål og evolution, at vi bliver født med alle egenskaber, fordi der en vigtig mening med dem. Tillad dig at ønske og tillad dit barn. Og hav så en fantastisk jul med al ønskelig overflod.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar